Důležité upozornění při volbě druhého ovládání


Při volbě druhého ovládání do vozidla by každý zájemce měl zvážit, jaké druhé ovládání si do svého automobilu nechá namontovat.

Určitě nechci dělat reklamu ostatním výrobcům, ale vzhledem k tomu, že mám tu čest, nebo možnost ( ostatní výrobci samozřejmě také ) demontovat druhé ovládání od jiných výrobců, zhotovil jsem pro potřeby výběru druhého ovládání do FABIE a ROOMSTERA můj vlastní rozbor, který Vám určitě podrobně objasní výběr volby druhého ovládání do Vašeho vozu. Nejdůležitějším prvkem ovšem zůstává skutečnost, aby druhé ovládání mělo atest ve Státní zkušebně v Klíčanech. Dalším, možná nejdůležitějším prvkem při volbě výrobce druhého ovládání, by měla být bezchybná funkce všech pedálů na straně učitele. Mám na mysli, aby pedály u učitele nijak neomezovaly či blokovaly pedály u řidiče, a aby dosahovaly při sešlápnutí maximálního sešlápnutí pedálů u řidiče. Již několikrát jsem demontoval pedály konkurence ( na jejich místo umístil naše pedály ) jenom proto, že učitel nemohl žákovi vůbec ukázat, jak automobil rozjet, protože pedál spojky učitele nedokázal sešlápnout pedál spojky u řidiče a tudíž nemohl vůbec zařadit rychlost. Nebo při nutném rychlém zastavení automobilu učitelem, vůz nějak zastavil, ale okamžitě zhasnul motor, protože spojka byla stále v záběru. Samozřejmostí při montáži a schvalování na magistrátu by měla být předána i kopie " platného " ROZHODNUTÍ vystavená MD ČR ( tam je také vyznačená doba platnosti ). V roce 1998 se uvažovalo o tom, pokud auto s funkčním druhým ovládáním pojede mimo výcvik, buď: 1). nesmí na sedadle učitele sedět osoba, nebo 2). pedály druhého ovládání musí být odnímatelné, nebo 3). pedály učitele musí být zaaretovány, aby neoprávněná osoba, která sedí na místě učitele mimo výcvik nezpůsobila nějakou kolizi. V prvním případě by bylo o jedno místo ve voze méně, ve druhém případě né vždy by každý dokázal namontovat páky pedálů na své místo. Proto jsme přistoupili na třetí variantu a na doporučení technika státní zkušebny v Klíčanech p. Bulína jsme vyrobili originální jednoduchý uzamykací systém, který v případě potřeby namontuje každý učitel na pedály během 10 vteřin. Tento uzamykací systém je schválený ve státní zkušebně současně s druhým ovládáním. V současné době platí rozhodnutí MD ČR, a to, že "Vozidlo s funkčním druhým ovládáním smí být použito pouze při výcviku v autoškole". Mnoho z učitelů tento uzamykací systém již vlastní několik roků. Důležité však je upozornit učitele, aby v případě výcviku ve vozidle, tento systém z pedálů DEMONTOVAL!!! Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného. Někdo přihlíží pouze na cenu, jiný dává přednost důležitým bezpečnostním prvkům, někomu je jedno, co mu kdo do auta namontuje, jen když je auto schváleno k výcviku ( bohužel to jsou opravdu názory některých autoškoláků ). Skutečnost, kdy druhé ovládání se tvoří přímo na míru v jednotlivých vozidlech, vede k tomu, že někdy se musí udělat kompromis v seříznutí nějakého plastu, nebo složitější výměna pylového filtru u Fábie a Roomstera. V takovém případě po dohodě provedeme výměnu filtru na našem montážním pracovišti na počkání. Poslední typy pylových filtrů, které se vkládají již bez umělohmotného rámečku, není problém vyměnit i bez demontáže druhého ovládání!!!

V menu KONKURENCE jsem pečlivě zhodnotil všechny stránky druhých ovládání do Fábie od jednotlivých výrobců ( upozorňuji, že zde vyjadřuji pouze svůj vlastní názor z pozice učitele autoškoly, který používá vozidlo každý den ke svému výkonu povolání a který by se měl v takovém vozidle cítit pohodlně a hlavně bezpečně ).

Pamatujte si!! Nechte si dopředu od montážní firmy předložit platný certifikát a protokol ze státní zkušebny. Je řada firem, které nikdy ve státní zkušebně s prototypem nebyly a stejně druhé ovládání montují. Bohužel. Dnes se dá asi zařídit VŠE!!!